Linas Spurga Jr.

GRAFOMANIJA

 

DATA: 2023 06 08 – 06 29

Linas Spurga Jr.: „Jau ilgai užsiimu kaligrafija, bet negalėčiau jos tiksliai apibrėžti. Ar kaligrafija – tai paprasčiausias dailyraštis, gražaus rašymo menas ar rašymas plunksna, o gal aukštoji rašymo ranka forma ar rašymas kaip menas? Įžvelgiu trūkumus visuose apibrėžimuose, bet semiuosi iš visų jų kurdamas savąjį.

Formuluoju šį apibrėžimą praktiškai permąstydamas klasikinės, formalios kaligrafijos dėsnius, naudodamas neįprastus ir virtualius rašymo įrankius, taip sukurdamas kaligrafijos kūrinius, kuriuose atsiranda man pačiam niekada nematyti raidžių pavidalai. Laikausi minties, kad kaligrafija, skirtingai nei tipografija, glaudžiai susijusi su nepastovumu, kai net kruopščiausiai atliktos raidės niekada nėra viena kitos kopijos. Šią įžvalgą savo kūryboje paverčiau principu: užuot siekęs idealiai atlikto šrifto, leidžiu skleistis klaidingumui, užkoduotam mano rašymo judesiuose ir pabrėžiu, išryškinu kiekvienos raidės savitumą.

Šias paieškas ir eksperimentus apjungia beveik maniškas noras rašyti raides. Rašydamas svarstau, kaip raides reiktų transformuoti, kad jos taptų neperskaitomos, bet vis dar atpažįstamos kaip raidės; ir ar raidė, nebepanaši į raidę – vis dar raidė; ar tekstas svarbus kaligrafijoje; kaip atrodytų gotiškoji fraktūra, jei būtų surišta kaip dešrelės; kaip atrodytų lombardiškosios didžiosios raidės, jei viduramžių vienuoliai būtų grafičių meistrai. Vieni klausimai kelia kitus, atsakymai – netenkina, tuo tarpu, pakėlusi antakį, į mane žiūri ant sienos kabanti Gutenbergo reprodukcija.

Kadaise kaligrafija turėjo labai aiškią taikomąją funkciją, šiandien ji laisva būti bet kokia. Tokia laisvė suteikia vietos įvairovei ir nematytam požiūriui, bet ir sukuria neaiškumo, siekiant kaligrafiją apibrėžti. Ši paroda – mano apibrėžimas, bet ne iki galo tikslus, neišbaigtas, atviras klausimams ir pamąstymams.“

Linas Spurga (jaunesnysis) yra kaligrafas, grafikos dizaineris ir dėstytojas, mokslus baigęs VDA grafikos katedroje. Sukūrė kaligrafijų HBO televizijos serialui „Jekaterina Didžioji“ (2018) ir MO muziejaus didžiajai parodai „Kodėl taip sunku mylėti?“ (kuratoriai Saskia Boddekė ir Peteris Greenaway’us, 2020), taip pat rengęs personalines parodas Vilniuje (2018) ir Klaipėdoje (2022). 2022 m. buvo įtrauktas į „Homo Faber“ gidą, skirtą populiarinti amatininkų kūrybai. Grafikos dizaino srityje yra sukūręs vizualinį identitetą Poetinio Druskininkų rudens, „Skalvijos“ kino centro, „Meno avilio“ renginiams, kuria viršelius RARA leidyklai, dirba šrifto dizaino srityje. 2017–2022 m. dirbo Vilniaus dizaino kolegijoje, kur dėstė Tipografijos ir šrifto discipliną. Nuo 2015 m. veda kaligrafijos kūrybines dirbtuves, 2019–2020 m. vedė kassavaitinius kaligrafijos kursus „Brūkšt“, nuo 2021 m. veda užsiėmimus Klaipėdos Prof. A. Kliševičiaus kaligrafijos ir rašto meno mokykloje.

Rėmėjai: Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos dailininkų sąjunga.

Justinos Tulaitės nuotr. Daugiau nuotraukų rasite čia