Sigita Maslauskaitė-Mažylienė

BALERINOS EFEKTAS

DATA: 2022 02 04 – 2022 03 03

„Balerinos efektas“, arba sindromas, kaip ir „Drugelio efektas“, yra teorija, teigianti, kad patys mažiausi pokyčiai pradinėse sąlygose gali sukelti nenuspėjamus ilgalaikius padarinius. Šioje parodoje autorė tapybą gretina su baleto pasauliu ir pateikia paveikslo drobę kaip apšviestą scenos erdvę, kurioje tapinėja, šokinėja ir figūras braižo teptukai-puantai. Rodomos drobės yra sukurtos 2018–2022 metais.

Sigita Maslauskaitė-Mažylienė: „Baletas neįsivaizduojamas be dailių balerinų ir grakščių jų avimų puantų, tačiau nepaisant dailios baleto batelių išvaizdos, šokėjų patiriamos traumos yra susijusios su puantų avėjimu. Puantai, iš pirmo žvilgsnio galintys pasirodyti švelnūs ir lankstūs, iš tiesų yra neįtikėtinai tvirti. Priekinė puanto dalis yra tarsi maža dėžutė, pagaminta iš medžiagos, kartono bei popieriaus, ir sutvirtinta klijais tam, kad baleto šokėjai galėtų išlaikyti pusiausvyrą judėdami ant pirštų galų.

Kai buvau maža, norėjau būti balerina, nes mama skatino ir neblogai sekėsi baleto būrelyje, tačiau anksti paauglystėje patraukiau į dailę ir daugiau niekada baleto nešokau. Vis dėlto kūnas, kaulai, uoslė deformuojasi ir tapytojai. Teptukų kotai kaip kokie rankų puantai nutrina pirštus, palieka pajuodusius nagus, nuospaudas.

Balerina man yra simbolis: viena vertus, grožio ir grakštumo, kita vertus – senoviško, kiek nuobodaus romantiškumo. Taigi balerina galėtų būti ir tapybos simboliu. Jos vaizdinys nesisieja su šiuolaikiniu menu: balerinos itin retai praktikuoja šiuolaikinį šokį, kaip ir tapytojos itin retai „persijungia“ į šiuolaikinio meno formas.

Gerbiamas parodos lankytojas paklaus: „Vis dėlto, o ką gi reiškia tos figūros drobėse? Ir kodėl pavadinimuose moterų vardai?“. Tai tapybos baleto libretai. Libretas (it. libretto – knygelė) – žodinis tekstas, literatūrinis tekstas. Tapybos baleto tekstas yra užrašytas kitoje drobių pusėje, jį galima perskaityti. Beje, iki XVII–XVIII a. sąvokos „libretas“ nebuvo. Operos ar baleto melodiją kurdavo kompozitorius, o kūrinio žodžius dažniausiai sugalvodavo ir prie muzikos pritaikydavo specialiai tam nusamdyti poetai. Aš taip pat pirmiausia tapau, o vėliau prie tapybos pritaikau „žodžius“ – siužetą.

Menotyrininkė ir poetė Laima Kreivytė yra sakiusi, kad manoji tapybos raiška ne atsako, o užduoda klausimus: su kokia tradicija mezgamas pokalbis? Kokia biblinė istorija transformuojasi į šokį? Šiuos klausimus pirmiausia užduodu sau, bet labai tikiuosi, kad jie pasirodys įdomūs ir parodos žiūrovui.“

Sigitos Maslauskaitės-Mažylienės kūrybos paroda „Balerinos efektas“ įtraukta į Vilniaus miesto savivaldybės renginio „Su-menėk“ kultūrinį maršrutą.

Rėmėjai: Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė, Lietuvos dailininkų sąjunga.